Jdi na obsah Jdi na menu
 


27. 2. 2018

Kdy jíst?

Kdy mám jíst a kolik?

 

Toto je taky jedna z hlavních věcí každé stravy. Každý styl uvádí jiné informace – co 3 nebo 4 hodiny. Kolik jídla? 6 porcí denně? Je to moc nebo málo? Tady na tyhle věci ať už řízení časem nebo počtem porcí můžete zapomenout. Jí se prostě když má člověk hlad. Ze začátku to třeba bude častěji, časem také můžete přejít na 2 porce denně a někteří i dokonce na jedno jídlo za den. Vím je to neuvěřitelné a pro někoho možná nemožné, ale opravdu to tak může být.

 

Jím, když mám hlad. Nejím, když hlad nemám.

 

Hlad je signálem, kdy naše tělo potřebuje energii, nemáme tedy důvod jíst, když to tak není. Měli by jsme se naučit jíst, kdy opravdu máme hlad a nehoní nás chutě na sladké nebo slané. Není to lehká věc, jde jen o zvyk, ale jak se naučíme tělo zasytit kvalitními bílkovinami a tuky, které nám dávají pocit zasycení, tak máme vyhráno, tedy aspoň napůl.

 

Musíme také dodržovat jistá pravidla a hlavně se správně naučit poskládat potraviny, abychom měli stravu vyváženou podle pravidel a taková strava nás může zasytit na několik hodin. Někdo se k tomu dopracuje dříve, někdo později nejsme všichni stejní a ne všem tato strava může sednout. Ano i toto je možné, ale v žádném případě by jste na sebe neměli tlačit. Tělu to nějakou dobu trvá než se na změnu připraví a zázraky na počkání neumí. Jako odměnu, za dobré úsilí si dejte nějakou pochoutku z dovolených potravin. Existuje spousta receptů, které jsou sladké nebo slané například jako vyšlehaný tvaroh s ovocem nebo sýrové chipsy. Odměnu ve formě nepovoleného jídla se moc nedoporučuje, ale v mém případě jsem závislák na řízcích. Ale i tak, by jsme to neměli přehánět, dá se jíst ze začátku třeba 6 dní dle pravidel LCHF a sedmý den mít povolovací den, s postupem času si sama tento den snažím nadělovat minimálně. Ne, že by mě řízky omrzely, ale v rámci bezpečí a opravdové odměny. Pokud se chcete stravovat nebo se často stravujete v restauracích bude to poněkud ztížené, pokud navštěvujete místa s klasickou českou kuchyní. Některé z restaurací nabízejí i modernější a odlehčenější jídla. Ano, člověk si lehce připlatí, ale snažte se omezovat zbytečné sacharidy. Stojí to za to.

 

Kdy jíst?

 

Inzulin je hormon, který potřebujeme, je pro nás dobrý, pokud jeho hladina není příliš vysoká. Slinivka vylučuje inzulin po každém jídle a pomáhá při zpracování sacharidů, které jsme do svého těla dostali, ty mají také největší vliv při vyplavování inzulinu do krve. Také záleží na tom v jaké formě dané sacharidy přijmeme a je velký rozdíl mezi mísou zeleniny a půlkou bílého rohlíku, přesto že obě dvě jídla mohou mít stejný počet sacharidů, množství bude rozhodně jiné. Buňky v našem těle jsou na inzulin citlivé. Čím více jsme citliví, tím méně inzulinu je potřeba vyloučit, aby se sacharidy zpracovaly a pokud jsme odolnější (rezistentní), tím více naše tělo musí vyprodukovat inzulinu.

 

Takže pokud budeme jíst 6 malých porcí jídla za den, tak se nám bude inzulín vyplavovat při každém jídle a bude se zvedat jeho hladina. To je způsobeno vyšším příjmem energie, než jsme schopni spálit a zvýšení inzulinu signalizuje tělu, aby živiny ukládalo. Ve chvíli, kdy jsme pak bez jídla se začíná spalovat nahromaděná energie, pokud se tak neděje, ukládají se nám za doby do tuků. Množství vyplaveného inzulinu je individuální, záleží na tom, jak jsme inzulinově rezistentní. A pokud jsme rezistentní a budeme jíst 5 či 6 jídel za den, tak naše tělo nebude schopné spálit přijmanou energii a uloží se.

 

Je lepší tedy jíst méně větších jídel ve správné sestavě a tak jsme pak schopni spalovat tuky, které se nám ze špatného stravování nastřádaly. Pracujte na tom pomalu a opatrně, klidně několik měsíců. Rychle to nepůjde nikdy. I když v případě hubnutí, se těžší lidé mohou zbavit váhy rychle, protože je vše způsobené vodou, která se na sacharidy váže, proto může být v začátcích váhový rozdíl tak znát. Pořád se nám vnucuje, že snídaně je nejdůležitější jídlo dne, které nám má dodat energii. Jenže když budeme po ránu jíst sušenky nebo keksy nebo cokoliv jiného co nám cpou reklamy, budete mít přesně za 2 hodiny hlad. Já teda zjistila, že jsem už po půl hodině nevěděla, co jsem měla ke snídani, když jsem se podle toho řídila. Říká to spousta výživových poradců, ale nikdy pro to nebyl a není důkaz, že to tak doopravdy je. A proč tedy jíst, když nemáme hlad? To přece odporuje logice. Když už budeme mít zmáknutou nízkosacharidovou stravu, bude pro naše tělo hlavním zdrojem tuk a naše tělo si poradí s tím jak ho zpracovat. Nebude záležet na tom, jestli ten tuk bude na talíři nebo na našich partiích, prostě to půjde. Zjistíte, že mnohem méně máte pocit hladu, protože se tělo naučí zpracovávat tuky a pálí tukové zásoby.

 

Přechodné nežádoucí projevy:

 Objeví se hlavně při obrovském rozdílu v příjmání sacharidů před rozhodnutím držet LCHF a vaším dřívějším stylem stravování. Taková věc se může nazývat sacharidová chřipka – projevy této chřipky jsou dočasné a snadno řešitelné.

Příznaky jsou – bolest hlavy, únava, zácpa, křeče, pocit tlukotu srdce. Tento pocit nám vyřeší voda a sůl.

 

Z vlastní zkušenosti o tomto nevím, já se snažila přejít postupně, takže jsem tyto příznaky nijak nepociťovala.

 

Pokles vysoké hladiny inzulinu je doprovázený snížením hladiny sodíku, ten odchází společně s vodou a může tak způsobit již zmíněné problémy. Proto je nutné zvýšit příjem pitné vody a soli a tak by jste se měli těchto stavů zbavit.

Pokud léčíte vysoký krevní tlak, raději to konzultujte s lékařem.

Zvýšený příjem tuků, může způsobit zácpu, případně pocity na zvracení v tomto případě také zvyšte příjem tekutin a vlákniny. Zelenina by na vašem talíři měla zakrýt jeho plochu alespoň z poloviny.

Při křečích zvyšte hladinu hořčíku v těle nejlépe tabletkami.

Možná se vám toto stane, hned první týden při změně stravování, ale vydržte to. Tato strava nemá jen hubnoucí efekt, ale také spoustu zdravotních benefitů. Hlavně ženy může potěšit zpráva, že jim tato strava může přinést pevnější, hladší a čistější pleť, pevné a husté vlasy a zpevnit nehty.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář