Jdi na obsah Jdi na menu
 


9. 2. 2018

Rozhodnutí

Rozhodla jsem se pro Low carb high fat – jak začít správně?

 

Toto není dieta, je potřeba to brát jako životní styl. Není to vhodné pro to, aby člověk rychle zhubl a pak se zase vrátil k normálu. Pokud si myslíte, že přílohy a sacharidy potřebujete, tak je i varianta, „prasícího“ dnu, kdy si třeba jeden den v týdnu popustíte uzdu a dáte si třeba řízek s bramborami, španělského ptáčka s rýží nebo svíčkovou.

 

1)Brát to v klidu a s rozvahou – Pamatujte si: Ani Řím nepostavili za den a zázraky se nedějí na počkání. Tudíž je lepší postupovat pomaličku a hlavně, aby člověk zjistil kolik těch sacharidů jíte při vašem normálu, než jste se rozhodli pro LCHF stravování, tak na tohle existují věci s názvem kalorické tabulky. Jsou různé a na internetu jde vše vyhledat snadno, pokud jste zdatní, jde to také stáhnout do mobilu nebo tabletu jako aplikace.

 

2)Makroživiny – to jsou ty hlavní živiny, které nás jako LCHF zaujímají – sacharidy, tuky, bílkoviny. A tady už to lehce vázne, jak to správně nastavit nebo jak si správně počítat. Nejprve bych začala asi u výpočtu BMI – body mass index (také lze snadno dohledat na internetu) a podle tohoto výpočtu zjistíte, kolik by jste měli vážit, aspoň přibližně. Stupnice BMI, je také vedena u každého výpočtu. Pokud hubnout nepotřebujete, nastavte svoje makroživiny přibližné své váze. Sacharidy by neměly přesahovat při LCHF překračovat 100g za den, jsou i různé typy této verze třeba si nastavíte že nechcete více jak 50g za den nebo naopak, by jste chtěli mít 70g sacharidů za den.

 

  • Při hubnutí: příklad – pokud má muž při výšce 180 cm váhu 120kg tak přibližná váha by měla být 80 – 85kg pokud se nebude jednat převážně o svalovou hmotu.  Tudíž v tomto případě jsou makroživiny takto : S 50g, B 80g (řídí se to podle přepočtu 0,8 – 1g na kg), T 140g možná 150g
  • Při hehubnutí: bych to nastavila dle vaší aktuální váhy s tím, rozhodně to není tak, že by tato strava byla jen pro tlouštíky

 

  1. Nakupování – Naučte se číst etikety potravin. Není nutné hned kupovat náhražky nebo náhradní potraviny, které se při low carb doporučují nebo naopak ne. Zprvu bude stačit, když vyřadíte přílohy a postupně i chléb a pečivo a nebudete kupovat potraviny, ve kterých je přidaný cukr. Týká se to třeba balené, vakuované slaniny v které může být ukrytá dextróza, někdo říká, že dextróza nevadí, ale nedivím žádný důvod, aby byla ve slanině. Kupujte PRVOPOTRAVINY – to jsou takové věci, které se nemusí zpracovávat, popřípadě, aby prošly co nejméně výrobními procesy. Samozřejmě dostatek zeleniny, toto není jen masožroutská a tukožroutstká strava. Tuky jedině kvalitní, vyhnout se palmojádrovému, palmovému a shea tuku a hlavně všem ztužovaným. 

 

  1. Sladidlo – Existuje také náhradní sladilo, které lze v případě potřeby použít. Ale to bych nedoporučovala, protože LCHF má základ v tom, zbavit se chuti na sladké. Protože sladká chuť – cukr – je velmi návyková látka, dokonce více návykovější než heroin. Takže se to dá označit, jako legálně prodávaná droga. Jako náhradní sladidlo je vhodná stévie – prášek, nebo kapky z rostlinky zvané Stévie sladká, březový cukr/ xylitol – je sladidlo získávané z rostlin dřevitého charakteru, jak napovídá název. Stévie může zanechávat hořkou pachuť na jazyku, když se ho dá moc. Xylitol nemá pachuť, ale zase může způsobovat průjem a to při docela malém množství. Útěchou může být asi jen to, že mají větší sladivost jako klasický cukr.

 

 

  1. Pitný režim – Důležité je dodržovat pitný režim. Co můžeme pít? Nejlepší je vyhnout se alkoholu a pokud nastane přece jen nějaká slavnostní chvíle, je možné se uchýlit k pár sklenkám vína. Doporučené je suché víno a už je jedno jestli červené nebo bílé, podmínkou je jen suchost – to totiž obsahuje nejméně sacharidů, protože je víc prokvašené. Dále klasické obyčejné nápoje jako voda, čaj – zelený, černý, ovocný, bylinkový a káva, vše samozřejmě bez cukru. Pokud pijete kávu s mlékem, je lepší místo mléka použít smetanu, ano prodraží se to lehce, ale je to nesrovnatelné.

 

  1. Mlsání – Jedno z témat, které trápí každého. Co když mě bude honit mlsná? To nesmím nic. Nesmysl, od toho tady máme na občasné použití náhradní sladidlo a jiné věci. Dají se upéct domácí moučníky z ořechových muk, které se dají normálně použít a nahradit tak klasickou mouku, která je v tomto stravování zapovězena. Ale bez pečení stačí i šlehaný tvaroh nebo smetana s ovocem, které je také doporučeno příležitostně. Ze slaného mlsání jdou udělat sýrové nebo zeleninové chipsy. Ale ty sýrové jsou bezpodmínečně nejlepší. Stačí mít trochu důvtipu a inspirace. Pro tyto případy najdete v oblíbených odkazech několik stránek, kde tuto inspiraci můžete najít. A pro čokoholiky dobrá varianta, ale jen pokud máte rádi vysokoprocentní čokoládu 70% a výše, pokud ne asi se to budete muset naučit nebo si najít jinou náhražku.

 

A bez cukru, to opravdu jde. Nevěšte hlavu, žádný zkušený z nebe nespadl. Já jsem toho také sama příkladem, učím se za pochodu a zkouším sama na sobě. Zbytek informací doplním postupně. Zaměřím se jak na tuky tak i sacharidy a vše potřebné k tomu všemu. 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář